Audyt SEO – Czym jest i dlaczego warto go przeprowadzić?

audyt SEO

Odpowiedź wyszukiwarki Google na zapytanie „Audyt SEO” wyświetli wiele różnych publikacji na ten temat. Często zawierają one inne elementy, inne spojrzenie. Aby uporządkować wiedzę i rozwiać wszelkie wątpliwości należy przeczytać kilka z nich i wyciągnąć wnioski samemu. Nasz artykuł przygotowaliśmy tak, aby odpowiedzieć na podstawowe pytania.

Audyt SEO – Co to takiego?

Audyt SEO to usługa określająca szereg zaleceń dotyczących audytowanej strony związanych z poprawą jej widoczności w wynikach wyszukiwania Google. W skład samego audytu wchodzą różne elementy budowy strony internetowej. Jego treść zależy od osoby, która będzie go wykonywała. Przykładowymi elementami są:

  • Błędy techniczne strony,
  • Dostosowanie strony do przyjętych fraz kluczowych,
  • Ocena obecnej widoczności serwisu w wyszukiwarce Google,
  • Wskazanie słabszych elementów strony pod względem SEO,
  • Wskazówki dotyczące naprawy problemów.

Na podstawie audytu SEO tworzone są zalecenia optymalizacyjne. Dzięki temu jasne jest, co należy poprawić, aby strona pokazywała się użytkownikom w wynikach wyszukiwania na odpowiednie zapytania. Jest to niezwykle ważne ze względu na wytyczne wyszukiwarki Google. 

Kiedy warto wykonać audyt SEO?

1.    Twoja strona była widoczna jednak już nie jest?

Coś, co działało kiedyś niekoniecznie może działać dzisiaj. Jeżeli w przeszłości Twoja firma wykonywała jakieś działania, lecz ich zaprzestała i teraz nie pojawia się nigdzie… Koniecznie umów się na audyt SEO.

2.    Tworzenie strony internetowej

Ogromnym, ale jakże powszechnym błędem jest wykonanie audytu SEO po zakończeniu pracy nad stroną. Dlaczego warto zrobić to na samym początku? Przygotowując teksty na podstrony oraz stronę główną można zaplanować jej treści oraz strukturę wcześniej. W przypadku błędów po stworzeniu strony konieczne będzie przeredagowanie treści oraz jej struktury. Audyt pomocny jest również jako sprawdzenie technicznych aspektów samej strony i bazuje na jeszcze nieopublikowanej dla Google wersji. Dzięki temu można uniknąć błędów tuż po uruchomieniu strony.

3.    Brak pozycji, widoczności i ruchu na stronie

Często strony wykonywane są na zamówienie klientów jako wizytówka i pozostawiane same sobie. Obecnie jest to bardzo dobre źródło pozyskiwania klientów, dlatego jeżeli posiadasz stronę internetową wykorzystaj jej potencjał! W przypadku decyzji o pozycjonowaniu Audyt SEO jest pierwszą rzeczą, jaką specjalista powinien wykonać.

4.    Kary

Tanie pozycjonowanie stron internetowych może wiązać się z karami od Google. Wiąże się to z poważną utratą widoczności strony w wyszukiwarce. Obecnie ciężko jednak taką karę otrzymać, jednak takie przypadki się zdarzają. Przydaje się wtedy dobry audyt SEO, który pozwoli zobrazować błędy w poprzedniej strategii SEO. Dobry specjalista SEO powinien przeprowadzić również audyt linków przychodzących do strony.

5.    Zmiana agencji

Przejmując działania związane z pozycjonowaniem strony po innej agencji należy zweryfikować, czy były one prawidłowe oraz czy sama strona jest przygotowana do nowych/dalszych działań. Na podstawie audytu SEO określa się również dalszą strategię oraz wyznacza zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe cele.

Co powinien zawierać audyt SEO?

Nie istnieje coś takiego jak szablon audytu SEO. Efekt w postaci dokumentu z sugerowanymi zmianami to połączenie wiedzy oraz doświadczenia specjalisty. W zależności od wielkości i specyfiki strony, audyt może zajmować kilka, kilkanaście, bądź kilkadziesiąt stron.

Elementy zawarte w samym audycie zależne są od celu, jaki ma przyświecać stworzeniu tego typu dokumentu. Może na przykład odpowiadać na pytania, jak:

  • Czy moja strona jest widoczna w wyszukiwarce Google?
  • Czy warto pracować na obecnej stronie, czy warto stworzyć nową?
  • Co robi konkurencja, że jest wyżej ode mnie?
  • Moje efekty nie są zadowalające, czy obecna agencja robi to dobrze?

Ile kosztuje audyt SEO?

Nie ma sztywnego cennika. Specjalista wycenia Audyt SEO na podstawie szacowanej liczby godzin, jaką zajmie mu analiza oraz przygotowanie zaleceń. Przy małych stron cena powinna mieścić się w granicach 600-1500 zł. W przypadku bardziej rozbudowanych serwisów nawet kilka bądź kilkadziesiąt tysięcy złotych. Wszystko zależy również od tego co sam audyt będzie zawierał.

Potrzebujesz audytu SEO?

Audyt SEO – Czym jest i dlaczego warto go przeprowadzić?
4.5 (90%) 2 vote[s]
Skontaktuj się!