Reklama natywna – informacyjny kameleon

reklama natywna

Dzisiejszych internautów nie interesują już tradycyjne, często nachalne formy reklamy. Specjaliści w branży marketingowej zmuszani są więc do szukania bardziej kreatywnych rozwiązań. Działaniom tym naprzeciw wychodzi reklama natywna.

Zadaniem reklamy natywnej jest podanie odbiorcom w sposób delikatny reklamy danego produktu czy usługi. Jej przekaz powinien być jak najbardziej naturalny – nie chodzi tylko o to, aby czytelnikowi od razu kojarzyła się z hasłami w stylu „Kup! Skorzystaj z okazji! Nie zwlekaj! Musisz to mieć!”. Tutaj raczej stawia się na treść spersonalizowaną, której celem jest zwiększenie świadomości klientów na temat oferty firmy i zdobycie dodatkowych odbiorców. Nieumiejętnie stosowana może jednak jej zaszkodzić.

Zrobić dobre wrażenie

 

Reklama natywna powinna dawać wrażenie odbiorcy, że zapoznaje się z dobrym jakościowo, ciekawym i zawierającym konkretne informacje artykułem. Promowany produkt czy usługa jest tylko zaakcentowanym elementem, wplecionym w treść. Reklama natywna nie powinna być inwazyjna, czyli burzyć toku przeglądanego medium przez odbiorcę (nawet pomimo zaakcentowania, że jest to treść reklamowa). Chociaż jest formą zbliżoną do artykułu, to jednak za jej publikację trzeba zapłacić. Dziś wiele podmiotów korzysta z tej strategii i wspiera się specjalistycznymi firmami.

Odpowiedni czas i miejsce

 

Reklama natywna sprawdza się w momencie, kiedy jest prezentowana odpowiedniemu gronu odbiorców, we właściwym czasie i miejscu, co z kolei wynika z podejmowanych przez nich aktywności w Internecie. Mimo iż nie od razu uzyskuje się efekty, to jednak dzięki niej można zbudować długofalową relację z użytkownikiem, a z czasem osiąga się pożądane rezultaty. Jak wynika z badań przeprowadzonych w listopadzie 2016 r. przez IAB Polska, 70% respondentów wskazało reklamę natywną jako preferowany sposób zdobywania informacji o produkcie, a 71% zadeklarowało, że po kontakcie z reklamą natywną identyfikuje się z daną marką (źródło: https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2017/12/Raport-Perspektywy-Rozwojowe-Reklamy-Online-2017-2018.pdf).

Reklama natywna tym się różni np. od content marketingu, że zawsze publikowana jest w serwisach zewnętrznych. Ma na celu tak wpłynąć na odbiorcę, że on samodzielnie, z przyjemnością zainteresuje się przedstawioną mu ofertą. Jest jednak raczej działaniem krótkofalowym – często się zdarza bowiem, że po określonym, opłaconym terminie po prostu przestaje być wyświetlana.