SEM, SEO, PPC – czym jest marketing w wyszukiwarkach internetowych?

sem, seo, ppc, pozycjonowanie

Prowadzenie marketingu internetowego poprzez wyszukiwarki (znanego jako Search Engine Marketing) bezpośrednio przekłada się na zyski. Nie wymaga też znacznych nakładów finansowych.

 

W Internecie można się spotkać z kilkoma skrótami. SEM to ogół działań prowadzonych w ramach marketingu internetowego, zaś SEO (Search Engine Optimization) to procesy związane z poprawą widoczności strony w ramach wyszukiwarki. Z kolei PPC (Pay Per Click) to kampania płatnych linków w wyszukiwarce.

 

Pay Per Click

 

W ramach tej formuły przedsiębiorca musi wybrać określone frazy kluczowe, jak najściślej związane z jego zakresem usług. Zwiększa się w ten sposób prawdopodobieństwo, że na jego stronę trafi klient o jasno sprecyzowanych oczekiwaniach. Szczególnym walorem takiej reklamy jest jej opłacalność – reklamodawca nie płaci bowiem za samo wyświetlenie banera lub linka, a jedynie za kliknięcie w niego. Najczęściej reklamy tego typu zamieszczane są w ramach Google AdWords. Należy pamiętać o odpowiednim wykorzystaniu dostępnej przestrzeni: W wyszukiwarce wyświetlone zostaną dokładnie cztery linijki tekstu, czyli nagłówek, dwie linijki treści reklamy i adres URL strony.

Kiedy wyświetlimy standardowe wyniki wyszukiwania, na górze zobaczymy reklamy – niektóre będą nad wynikami, inne po prawej. To właśnie opisane wcześniej reklamy typu PPC. Kolejne wyświetlenia, tak zwane organiczne, to właśnie przedmiot pozycjonowania.

 

Optymalizacja i pozycjonowanie

 

Właśnie na te dwa elementy dzieli się SEO. Optymalizacja przebiega na stronie przedsiębiorstwa i składa się z wielu elementów, m.in. zarządzania frazami kluczowymi i wprowadzania modyfikacji w kodzie witryny, tak by stała się ona łatwiejsza w wyświetlaniu. Takie aspekty również mają wpływ na pozycję strony na liście wyników. Firmy zajmujące się marketingiem internetowym, muszą więc analizować stronę pod kątem kodu, jak i wyglądu. To drugie może przełożyć się na wzrost sprzedaży.

 

Algorytm wyszukiwarki określa na podstawie około dwustu kryteriów, jak wysoko umieścić daną witrynę. Część z tych kryteriów jest podana do powszechnej wiadomości; do innych eksperci od marketingu dochodzą metodą prób i błędów. Z pozycjonowaniem stron internetowych wiąże się np. zwiększenie liczby linków prowadzających do strony.

 

Marketing internetowy nie jest łatwy, dlatego warto poświęcić pracę nad nim wyspecjalizowanym agencjom. Efekty widoczne mogą być zarówno od razu, jak i po upływie kilku tygodni czy miesięcy. Dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i obserwować ruch na stronie.

Skontaktuj się!